lifestyle

Gezond eten en sporten zorgen voor een prettige lifestyle

Iedereen die gezond en gevarieerd eet, regelmatig beweegt en sport, weet dat u zich hierdoor lekkerder in uw vel voelt. U heeft meer energie en staat positiever in het leven. Ofwel: een gezonde lifestyle draagt positief bij aan uw dagelijkse leven. Bij Jagyba moedigen we dit natuurlijk aan. Dit doen wij door middel van ons voedingsprogramma en ons uitgebreide aanbod aan sportieve activiteiten en die op het gebied van ontspanning.

Om u nóg wat extra aan te moedigen om een gezonde leefstijl na te streven, presenteren wij u hieronder onze 10 lifestyle geboden. Mocht u na het lezen van deze geboden overtuigd zijn van het positieve effect op uw leven, dan kunt u dit natuurlijk in de praktijk brengen door u aan te melden bij onze sportschool!

 lifestyle

Jagyba’s 10 geboden voor een gezonde lifestyle

Sport!

Dit is natuurlijk de focus van Jagyba: lekker sporten en bewegen. De beweegnorm is: 5 keer per week 30 minuten bewegen. Dat kan al in kleine dingen zitten: pak die fiets in plaats van de auto, neem de trap i.p.v. de lift en maak een frisse wandeling in je lunchpauze. Daarnaast kennen we de fitnorm: 3 keer per week 20 minuten intensief bewegen, oftewel sporten! Sporten kent enorm veel voordelen: door afvallen krijgt een verbeterde BMI en een verlaagde bloeddruk. U krijgt meer energie, een beter humeur, kortom een betere algehele gezondheid. Ook meer beweging nodig? Kom dan lekker bij ons sporten!

Genieten en lachen

Wie vaak lacht, zal minder stress ervaren. Doe daarom regelmatig leuke dingen. Spreek met vrienden af, ga naar de film, een avondje uit of naar een festival. Ontspannen is belangrijk.

Stel haalbare doelen

Gaat u het roer omgooien? Hartstikke goed! Onze Personal Coach helpt u graag om samen haalbare doelen te bepalen. Op die manier houdt u het langer vol en raakt u niet gedemotiveerd. Kleine stapjes zijn belangrijk. Zeker bij zaken als afvallen en aankomen in gewicht.

Probeer gevarieerd te eten

Een gevarieerde maaltijd is belangrijk. Eet zoveel mogelijk groente, fruit, zaden, pitten, noten, peulvruchten, zuivel, vis, vlees of schaal- en schelpdieren. Des te meer variatie, des te beter.

lifestyle

Eet puur & onbewerkt

Naast het gevarieerde aanbod aan voedsel is het ook belangrijk om zo ‘puur’ mogelijk te eten. Dus geen eten uit zakjes en pakjes, maar zo onbewerkt mogelijk. Hier zitten over het algemeen meer voedingsstoffen in.

Af en toe snoepen mag best

Wie een gezonde lifestyle nastreeft mag natuurlijk best een keer uit de band springen. Eet wat u écht lekker vindt, ook als het uit een pakje of zakje komt. Houd hier natuurlijk wel een balans in (85% gezond en 15% iets minder gezond). Op die manier houdt u het beter vol en kunt u alsnog lekker genieten op zijn tijd.

Probeer geen voedingsmiddelen te missen

We hebben allemaal koolhydraten, vetten en eiwitten nodig om gezond te blijven en dus is het belangrijk om deze tot ons te nemen. Probeer daarom dan ook geen voedingsmiddelen te ontlopen omdat u het idee heeft dat het beter is om dit niet te eten. Uiteraard geldt dit niet als u intolerant bent voor bepaalde voedingsstoffen.

Afvallen met mate

Iedereen die wil afvallen wil dit natuurlijk zo snel mogelijk. Maar ‘snel’ (een crashdieet bijvoorbeeld) is alles behalve gezond. Afvallen gaat geleidelijk, zodat uw lichaam er aan kan wennen en het op een gezonde manier gebeurt. Een gezonde lifestyle zorgt er bijna automatisch voor dat u afvalt, wat (indien u een paar kilo te zwaar bent) weer bijdraagt aan uw gezondheid.

Stress vermijden waar het kan

In onze samenleving is het natuurlijk bijna niet te vermijden: stress. Dit heeft een negatieve invloed op bijna alles. Op ons humeur, ons gewicht, onze gezondheid en ga zo maar door. Zorg voor voldoende rust. Dit kan bijvoorbeeld door meer te slapen of een wandeling te maken. Uiteraard ook met onze speciale Mindfulness aanbod zoals Body Balance (onze yoga), Pilates en Meditatie.

De weegschaal is niet de heilige graal

Als u fanatiek aan het sporten bent wilt u natuurlijk weten hoe uw lichaam zich verbetert. Veel mensen gaan dan ook te vaak op de weegschaal staan. Als u dit bijvoorbeeld 5x per week doet, merkt u weinig vooruitgang. Probeer daarom de weegschaal zoveel mogelijk te vermijden en ga 1x per week (op een vaste dag) op de weegschaal staan. Daarnaast kunt u ook uw kleding als graadmeter nemen. Zit uw favoriete broek te strak? Dan is het tijd om nu in beweging te komen en voeding te letten.

Over Jagyba

Jagyba is een luxe sportclub voor het hele gezin. Wij geloven dat alles gaat om balans. Regelmatig sporten, gezond eten en voldoende ontspannen. Een gezonde lifestyle om van het leven te kunnen genieten. Time to relax! Na al dat harde werken is het tijd voor ontspanning, een onderschatte, maar minstens zo belangrijke pijler van de leefstijldriehoek. Voor een heerlijke kop koffie kunt u terecht in onze horeca, wellnessen in onze sauna of ontspannen onder de zonnebank. Lekker ontspannen en het hoofd leegmaken kunt u natuurlijk ook tijdens onze Mindfulness lessen zoals Pilates en Body Balance (onze yoga).